Direktlänk till inlägg 20 november 2011

Behind the perfekt smile

Av Josefin - 20 november 2011 18:18

wikipedia

Social fobi karaktäriseras av att känna obehag eller rädsla i eller inför sociala situationer. Social fobi finns i två olika former, generell social fobi ochspecifik social fobi. I den generella typen upplever individen ångest i närvaro av andra människor, i den specifika typen uppkommer ångestreaktionerna vid vissa situationer, till exempel då personen ska hålla ett föredrag.[1] Diagnosen kategoriseras som ett ångestsyndrom[2] En person med social fobi försöker ofta undvika sociala situationer på alla möjliga vis. Man ska inte förväxla social fobi med vanlig blyghet; social fobi är ett verkligt handikapp som förhindrar den drabbade att leva ett normalt liv.

Det kan vara mycket besvärligt att ha ett fungerade liv när man har social fobi; vardagliga saker som att jobba, gå i skolan, åka buss och handla är ofta väldigt jobbiga. Situationer där uppmärksamheten riktas mot personen kan vara speciellt jobbiga, som till exempel att redovisa eller hålla tal inför en grupp människor. Därför börjar dessa personer ofta att isolera sig mer och mer. Detta skapar en ond cirkel då den sociala fobin ofta blir värre och värre på grund av att de inte träffar några människor och rädslan för sociala situationer växer.

Social fobi är en av de vanligaste psykiska störningarna. En amerikansk undersökning från 1994 visade att 13,3% av befolkningen någon gång under sitt liv uppfyller kriterierna[3] för social fobi (ett mått som kallas livstidsprevalens), och studier pekar på att problemet är växande.[4]. Ofta vet omgivningen inte om att en person lider av social fobi, eftersom personen lärt sig dölja det.


Nu kanske ni förstår? att jag tycker det är jobbig??


 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin - 18 september 2023 22:15


Jag försöker tänka positivt. Jag har en helt okej hälsa. Jag röker inte dricker inte och håller inte på med droger. Jag är ingen dålig sambo bara för att jag drar mig undan. Det helt normalt att göra det när man inte mår bra.. vi är olika kring...

Av Josefin - 21 februari 2021 11:54


Omfattas med oro och ångest... Helger är så tråkiga jag vill at det ska hända saker.... ...

Av Josefin - 14 december 2020 09:30

Önska att det aldrig hade hänt. Även om jag är förlåten... Så har jag fortfarande inte gjort det. Jag ska leva med det tills jag dör. För jag fucking förtjänar det... Förstår inte kommer aldrig göra det. Varför du lever med mig ändå förstår jag inte...

Av Josefin - 2 oktober 2020 07:13

När mina tankar blir bekräftade åter igen... Är det ända vägen ut att få ett slut... Så skulle det ens ha en betydelse då? Om jag försvann och blev tomhet i luften..... ...

Av Josefin - 26 september 2020 00:09


Nu har jag äntligen kommit i fass med plugget nu. Som jag har pratat om det så länge nu. Nu äntligen gör jag det. Skönt att jag har lagt bakom det hyfsat iallafall det kryper i på en ibland. Men det är verkligen bättre. 1.5 fokus på plugg o mig nu ??...

Ovido - Quiz & Flashcards